اضطراب ویروس کرونا در کودکان



کرونا ویروس خانواده بزرگی از ویروس­ها هستند که ممکن است باعث عفونت­های تنفسی از سرماخوردگی گرفته تا بیماری های شدیدتر مانند مرس و سارس شوند. اخیراً این ویروس به نام کوید 19 نامگذاری شده است؛که شیوع ویروس جدید از دسامبر سال 2019 در یوهان چین آغاز شد. سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس نیز یک بیماری تنفسی ویروسی است که اولین بار در سال 2012 در  عربستان سعودی گزارش شد و از آن زمان تاکنون در چندین کشور دیگر شیوع یافته است. سندرم شدید تنفسی حاد به نام سارس یک بیماری تنفسی ویروسی است که توسط یک کرونا ویروس به نام کرونا ویروس مرتبط با سارس ایجاد می شود. سارس برای اولین بار در فوریه 2008 در آسیا گزارش شد و در بیش از دوازده کشور در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا و آسیا گسترش یافت. اکنون ویروس ناشی از کوئید 19 در برخی مناطق جغرافیایی مبتلا به راحتی در جامعه گسترش می یابد


ویروس کرونا می تواند تمام افراد گروه های سنی را درگیر کند، از کودکان تا بزرگسالان و سالمندن و همه­ی آن ها می تواند میزبان و ناقل باشند. اما چیزی که برای افراد غیر درگیر اهمیت دارد، اضطراب ویروس کرونا است. ترس از آلوده شدن به ویروس و مرگ ناشی از آن گاها می تواند فرد را تا مرز جنون سوق دهد. ترس از انتقال ویروس به دیگران و یا ترس از عدم رعایت و این که نکنه به خاطر من اعضاء خانواده و فرزندانم مبتلا شده باشند گاها می تواند فرسایشی باشد و فرد را به سمت افسردگی نیز بکشاند. وقتی گروه هدف کودکان باشند اضطراب بیماری می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد


اضطراب عبارت است از  تجربه يک احساس منتشر، ناخوشايند و مبهم هراس و دلواپسی با منشاء ناشناخته، که شامل عدم اطمينان، درماندگی و برانگيختگی فيزيولوژیکی است. وقوع مجدد موقعيت‌هايی که قبلاً استرس زا بوده‌اند يا طی آن‌ها به فرد آسيب رسيده است باعث اضطراب در افراد می‌شود. اما اضطراب در گروه­های سنی مختلف، متفاوت عمل می کند و می­تواند با علائم جسمی و بی قراری بیشتر در کودکان و افکار ناکارآمد در بزرگسالان همراه باشد


به طور کلی علائم و نشانه هاي اضطراب در كودكان شامل ظهور آشفتگي در چهره و عرق كردن، اختلال در تنفس، دستگاه گوارش و معده و حالت تهوع و خستگي و بي اشتهايي، وجود حالت خشم و دلهره و عدم احساس امنيت و اعتماد، بي قراري و بهانه جويي و ياس، بغض، كينه، خشم ، افسردگي و پريشاني، ضعف جسمانی و اختلال عصبي مانند تيك و سرفه عصبي، احساس اجبار، واماندگي، بيم و هراس ، احساس حسادت و گناه ، توقع بيجا، عدم جراتمندی، ضعف در مهارت تصمیم گیری ، ضعف در حافظه و دقت، فرار از كار و عدم آسايش، پريدن از خواب و پرسش هاي متعدد و پي درپي، انجام كارها به صورت تكراري، اصرار، سماجت، دليل تراشي و خودآزاری


راه کارهای پیشگیری از اضطراب ابتلا به ویروس کرونا در کودکان


آمار دقیق در مورد ویروس و گسترش ویروس کرونا، تعداد مبتلایان و تعداد مرگ و میرها در کودکان زیر 12 سال ممنوع می باشد و در کودکان 12 سال به بالا تا حدی که آن ها را دعوت به رعایت نکات بهداشتی و ایمنی کند مجاز است. از 15 سال به بالا با توجه به شخصیت نوجوان باید در خصوص انتقال دقیق اطلاعات مراقب بود، زیرا کودکان مستعد وسواس، اضطراب و افسردگی به شدت درگیر آمار مبتلایان می شوند و از دست دان اعضاء خانواده و احساس گناه در خصوص عدم رعایت نکات بهداشتی می تواند به چالش دیگری در ذهن آن ها تبدیل شود. در کودکان زیر 6 سال ترس از ابتلا به ویروس کرونا احتمالا آنان را به سمت اضطراب از یک چیز یا فرد غیر واقعی برده و می تواند برنامه خواب و بیداری و اشتهای آنان را تغییر دهد. به عنوان مثال کرونا یک هیولاست، کرونا آدم بدجنس و ترسناکی است و امثال آن


والدین وسواسی که کودکان زیر 12 سال دارند باید دقت کنند که تاکید بیش از حد مجاز به کودکان در خصوص شستشوی دست ها و رعایت نکات بهداشتی در حالی که کودک از خانه خارج نشده است و محیط خانه ضد عفونی و امن می باشد، می تواند منجر به ایجاد اختلال وسواس در کودک به مروز زمان گردد. والدین مبتلا به اختلال افسردگی و اضطراب دارای کودکان زیر 6 سال با تکرار بیش از حد افکار منفی، بار احساس گناه ، افسردگی ، اضطراب ، ترس از مرگ و آلودگی به ویروس کرونا و غیره را در کودک افزایش می دهند


به کار گیری سخنان آرامش بخش و استفاده از ادبيات شادي بخش در گفتگوی روزانه به طوری که کودکان سازگاری بیشتری با شرایط قرنطینه به دست آورده و احساس امنیت بیشتری کنند


القاء نكات مثبت به كودك و انجام كارهاي فرحبخش و مشارکت در انجام امور روزانه­ی خانواده


دعوت به مشارکت کودک در ایجاد محیطی شاد و آرامش بخش با هدف بهره مندی از آرامش بیشتر در مدیریت استرس و بهبود کیفیت تغذیه خواب  و تفريح


احترام به شخصيت كودك و ایجاد استقلال فردی در انجام امور روزانه


تمرین مهارت همدلی و ارتباط متقابل در قالب بازی با کودک جهت پیشگیری از تخریب مهارت های ارتباط اجتماعی کودک پس از اتمام دوره قرنطینه خانگی


توجه ویژه به نقش بازی و قصه گویی به عنوان تکنیک های آموزشی و پیشگیرانه جهت مدیریت اضطراب


بهرمندی از امکانات فضای مجازی جهت ارتقاء دانش و توانمندی ها در جهت ادامه تحصیل و مهارت های اجتماعی در ارتباط با همسالان با تاکید ویژه بر حفظ گرمی و صمیمت در ارتباط با گروه دوستان


آموزش تکنیک های آرام سازی جسم و روان و تمرینات تنفسی در قالب بازی و تصویر سازی